منشاء دیابت از روده

دانشمندان پیشنهاد می کنند که مشکلات کنترل قندخون (نشانه ی اصلی دیابت) می تواند از روده ها آغاز شود.

یافته های تحقیق اخیر بر تئوریهای مختلف بروز دیابت خط پایان کشید. از آنجائیکه انسولین در پانکراس تولید می شود و قند در جگر ذخیره می گردد، بسیاری از دانشمندان برای بررسی علل بیماری دیابت به این اندام ها توجه می کردند.

در تحقیق اخیر، دانشمندان دانشگاه واشنگتن به بررسی موشها و آنزیم اسید چرب سنتاز (FAS)  در روده پرداختند.

FASیک آنزیم بسیار مهم در تولید چربیها است که توسط انسولین تنظیم می شود، افراد مبتلا به دیابت دارای نقص در آنزیم FASهستند . موشهایی که فاقد آنزیم FASدر روده های خود هستند به التهاب مزمن در روده مبتلا می شوند، وجود این التهاب یک فاکتور پیش بینی قوی برای ابتلا به دیابت محسوب می شود.

دکتر semenkovichمی گوید: دیابت ممکن است از روده ها شروع شود. هنگامی افراد به انسولین مقاوم می شوند که چاق می شوند و آنزیم FASآنها به درستی کار نمی کند و در نتیجه موجب بروز التهاب شده و این امر به دیابت می انجامد.

برای اولین بار پرفسور Wei  مکانیزیم آنچه سبب عدم فعالیت آنزیم FASدر روده ها می شود را گزارش نمود. او می گوید: اولین چیز قابل مشاهده کاهش وزن موشها همراه با اسهال و سایر علایم گوارشی بود و هنگامیکه دقیق تر به بافت روده توجه کردیم متوجه وجود التهاب در روده شدیم.

دکتر weiمی گوید: دلیل لاغری موشها نقص در عملکرد آنزیم تولید کننده ی اسیدهای چرب بود. موشهای فاقد آنزیماسید چرب سنتاز لایه ی محافظت کننده ی مخاطی درون روده های خود را از دست می دهند. این لایه ی مخاطی از تماس مستقیم باکتریها با سلولها ممانعت می نماید. از بین رفتن این لایه ی مخاطی سبب می شود باکتریها به سلولهای سالم درون روده نفوذ کرده و موش بیمار شود.

پرفسور wieبا همکاری دکتر Davidsonاز بخش گوارش دریافتند که تأثیرات گوارشی به دلیل نقص آنزیم اسید چرب سنتاز مشابه با بیماریهای التهابی روده است. محققینی که بروی بیماری کولیت اولسروز کار می کردند قبلاً در بیوپسی های کولون بیماران مبتلا به بیماری کولیت اولسر متوجه کاهش قابل توجه آنزیم اسید چرب سنتاز شده بودند .

پرفسور wie  می گوید: آنزیم سنتاز اسید چرب برای حفظ سلامت لایه ی موکوزی روده بسیار ضروری است بدون وجود این لایه باکتریهای بد به سلولهای کولون و روده ی باریک حمله می کنند و با ایجاد التهاب سبب بروز مشکلات  گوارشی ، مقاومت به انسولین و بروز دیابت می شوند.

التهاب و مقاومت به انسولین یکدیگر را تقویت می کنند، مواد التهابی سبب مقاومت به انسولین و ممانعت از تولید انسولین می شوند که هر دو سبب اختلال در تنظیم مقدار قند خون می گردد . از سوی دیگر مقاومت به انسولین نیز سبب تحریک بروز التهاب می شود.تحقیقات بعدی نشان داد که نقص در آنزیم اسید چرب سنتاز توانایی ساخت یک لایه ی نازک  اما مهمی مثل لایه ی مخاطی سلولهای روده را از بین می برد.

به همین علت روده نقش بسیار مهمی در بروز دیابت دارد زیرا افراد مبتلا به دیابت دچار نقص در آنزیم FASهستند و اکثر آنها دچار مشکلات گوارشی می باشند.

دکتر  semenkovichمی گوید: درد شکمی و اسهال عمده ترین مشکلاتی است که در افراد مبتلا به دیابت دیده می شود. این علایم بصورت در افراد دیابتی و مبتلایان به بیماریهای التهابی روده مشترک است و سایر اعضاء هیئت علمی دانشگاه در بخش گوارش توانستند این موارد را به هم ربط دهند.

پرفسور wieو دکتر semenkovichمی گویند: مطالعات زیادی در این زمینه باید انجام شود اما آنها معتقدند آنزیم FASو یک جزء کلیدی از لایه ی موکوزی روده بنام MUC1می توانند به عنوان هدف برای ابداع روشهای درمانی جدید دیابت در نظر گرفته شوند.

درحال حاضر دانشمندان در حال بررسی تغییرات FASدر افراد دیابتی هستند همچنین آنها در حال بررسی تخریب لایه ی موکوزی روده و تأثیر آن در بروز دیابت می باشند.

یافته های این تحقیق در مجله ی Cell Host and Microbeبه چاپ رسید .

منبع: www. deccanherald.com